Træk vejret!

HVORDAN ER DIT ÅNDEDRÆT? 

Rigtig mange af os har en alt for hurtig og overfladisk vejrtrækningen og trækker vejret med en højere frekvens end gennemsnittet. Vidste du, at det gennemsnitlige menneske normalt trækker vejret med en frekvens på ca. 12 gange i minuttet? Det bliver til ca. 20.000 gange på en dag!

Når vi trækker vejret for hurtigt og for højt oppe i brystkassen (istedet for helt ned i maven) kan der ske en slags “overiltning” i kroppen. Faktisk opstår der en kemisk ubalance, hvor der leveres mindre ilt til cellerne. Det er selvfølgelig et problem efter som ilt er det vigtigeste brændstof til vores celler!

Ved for hurtig vejrtrækning medfølger der også helbredsproblemer. Bl.a. stress, forhøjet blodtryk, manglende udholdenhed og nedsat koncentration mm. 

Så husk nu, træk vejret langsomt og helt ned i maven!

Har du prøvet 4-7-8 åndedrætsøvelsen?

Hvis ikke, så giv den lige et forsøg…. Det er dejligt afslappende og afstressende.
Læg dig ned, eller sæt dig godt til rette uden at falde sammen. Placér din tunge lige bag ved fortænderne, og luk munden.

  • Træk vejret ind, og tæl til 4
  • Hold vejret, og tæl til 7
  • Pust ud gennem næsen, og tæl til 8

Gentag 4-8 gange og kan udføres én til flere gange dagligt.

 

Bonus info: Vidste du, at hvis dine lunger foldes ud, så fylder de ca. en halv tennisbane?