Kend symptomerne på stress​

Det er lettere at forebygge stress, når man kan genkende de forskellige signaler.

symnptomer-paa-stress-fyszen

 

Stress er naturligt og godt – i små mængder

Vi kan alle havne i en situation, hvor vi føler os presset og skal yde en ekstra indsats. Det kan fx være i forbindelse med arbejdsrelateret deadlines, i eksamensperioder eller konflikter i arbejds- eller privatlivet. For at kunne yde vores bedste i situationer som disse, gør frigivelsen af stresshormoner kroppen klar til fight eller flight og vi kommer i en tilstand af kortvarig stress. 


Stress er en belastningstilstand – en ubalance, og er i sig selv ikke en sygdom!

 
Kortvarig stress er ikke farligt, tværtimod er den hensigtsmæssig

Kortvarig stress får os nemlig til at yde maksimalt. Denne type stress medfører en række fysiske, psykiske og adfærdsmæssige reaktioner, der skærper vores sanser og vores opmærksomhed. Kroppen/musklerne bliver anspændte, blodtrykket stiger og hjertet slår hurtigere – vi er klar til at yde vores bedste.


Kortvarig stress er altså ikke skadeligt, men langvarig stress over en længere perioder kan derimod gøre dig alvorligt syg.

Når eksamensræset er overstået eller når konflikterne er løst, er det vigtigt, at kroppen igen får ro til at hvile, genoplade og genopbygge sine ressourcer – kroppen vender her tilbage til sin normal stilstand.

Langvarig stress opstår, når de situationer der stresser os ikke bliver håndteret og kroppen forbliver i en overbelastet tilstand over længere tid – kroppen kan altså ikke vende tilbage til sin normaltilstand. Det er her det bliver uhensigtsmæssig og risikoen for udvikling eller forværring af sygdom øges. 

 

Kend dine symptomer

Da det er meget individuelt hvornår man føler sig stresset, er det vigtigt, at du lærer dit personlige stressmønster at kende – inden det går galt. Stressmønsteret omfatter de symptomer/advarselssignaler som vi får ved kortere og længere tids stress.

(Sst.dk – den nationale sundhedsprofil 2017, Sundhed.dk, Psykiatrifonden.dk

Fysiske signaler på stress

  • Bl.a. hovedpine
  • Muskelspændinger specielt i nakke og skuldre
  • Svimmelhed fx pga. træthed eller muskelspændinger
  • Åndedrættet bliver hurtigere og mere overfladisk
  • Hjertebanken med uregelmæssige rytme.
  • Stikkende smerte i hjertet.
  • Problemer med fordøjelsen 

Psykiske signaler på stress

  • Bl.a. nedsat hukommelse
  • Træthed
  • Rastløshed
  • Nedsat rummelighed over for andre
  • Ændret humør & humørsvingninger
  • Angst
  • Koncentrationsbesvær 

Adfærdsmæssige signaler på stress

  • Bl.a. søvnproblemer
  • Agressivitet
  • Ubeslutsomhed
  • Irritabilitet
  • Ekstra behov for stimulanser som fx koffein
  • Nedsat eller mangel på engagement 

 

Test dig selv

stressforeningen.dk kan du ved at udfylde et skema, selv få en ide om, hvor du ligger på den farve/zone opdelte stressskala. På Sundhed.dk kan du ligeledes udfylde et spørgeskema. Kan du svare “Hele tiden eller ofte” til 5 eller flere spørgsmål, bør du overveje at gå til lægen.

Vær opmærksom på, at disse test ikke kan erstatte en samtale med din læge eller en psykolog.