Stress Behandling

Hos FysZen har vi altid en helhedsorienteret tilgang til kroppen og undersøger og behandler både muskler, led, nervesystem, lymfesystem og det kranielle system. 

husk at trække vejret når du stresset

Stress Behandling

En stressbehandling kan være for dig:

  • som er sygemeldt med stress og ønsker hjælp til at få det bedre i kroppen
  • som er ved at blive stresset og ønsker hjælp til at kunne ‘’tage det i opløbet’’
  • som ønsker at blive mere kropsbevidst for at kunne forebygge fremtidig stress

En stress behandling hos FysZen tager udgangspunkt i blide og rolige manuelle teknikker, da erfaring viser, at det ofte skaber de bedste forudsætninger for et godt resultat. Alt efter hvad din krop har behov for, arbejdes der bl.a. med mobilisering af stive led, udspændning af spændt muskulatur, bindevæv og fascier, lindring af aktive triggerpunkter og smertepunkter mm.

Nakken og skuldrene 

Det er ofte her vi mærker de største spændinger og gener når vi er stresspåvirket. 
Bevægeindskrænkninger i nakken kan medføre hovedpine af forskellig karakter, og kan også være med til at sænke aktiviteten i vores vagusnerve, hvilket gør det sværere for os at kunne slappe af. Mobilisering af nakken vil derfor kunne skabe mere plads og dermed bedre forholdene for nerven. Læs mere om vagusnerven og dens betydning for stress her.

Bevægeligheden omkring brystkassen 

Restriktioner her, kan gøre det svært for os at trække vejret ”korrekt” – nemlig helt ned i maven. En god og fuld vejrtrækning er nemlig essentiel for at kunne slappe ordenligt af!

Vejledning om motion og aktivitet

Fysisk aktivitet er vigtig, men for voldsom fysisk aktivitet kan være med til at fastholde kroppen i en tilstand af stress. Vejledning om den rette form for aktivitet, er derfor en vigtig del af dit behandlingsforløb. Læs mere om Sundhedsstyrelsens retningslinjer og anbefalinger for fysisk træning som behandling her. 

Hvad indholder en stressbehandling?

  • Grundig undersøgelse af din krop og dine smerteproblematikker
  • Manuel behandling som, foruden at smertelindre, kan få din krop til at slappe af.
  • Mobilisering af stive led og bindevæv for at øge bevægeligheden. (Fx omkring brystkassen for at bedre vejrtrækningen)
  • Vejledning om den rette form for træning/bevægelse/motion.
  • Øvelser efter behov til at forbedre din kropsstyrke, -fleksibilitet, -stabilitet og vejrtrækning
  • Fysioterapeutisk massage af nakke og skuldre.
  • Vejledning i forebyggelse af stress og hvordan du bedst passer på din krop.
  • Vejledning i ‘’selvhjælp’’ og hvordan du bedst hjælper din krop ud af en kronisk stresset tilstand.
  • Alt sammen i behagelige omgivelser der sikrer afslapning og velvære

 

selvhjælp til stress

Lyt til din krop

Når din krop begynder at reagere med fysiske stress signaler som fx. hjertebanken, hovedpine eller smerter i muskulaturen, så er det paradoksalt nok en god ting. Det er nemlig kroppens måde at advare dig på. Det er noget galt og der er noget i din måde at leve dit liv på, du er nødt til at ændre! Ignorerer du disse signaler (måske smertelindrer du med medicin eller har et overforbrug alkohol el. koffein) og fortsætter du ufortrødent med at gøre som du plejer, vil din krop blot gengælde dette med yderligere symptomer – og yderligere symptomer. 

De fysiske symptomer på stress – det vi mærker i vores krop – er altså alfa omega for at blive opmærksom på vores stress og de er derfor ligeså vigtige at fokusere på som led i et behandlingsforløb.

Fysiske reaktioner

Når en fysioterapeut behandler de fysiske reaktioner på langvarig stress, kan det for det første give en følelse af afslappethed og smertelindring i kroppen. For det andet – og ret essentielt – kan rolige bevægelser og let berøring stimulere dannelsen af bl.a. det hormon som aktiverer kroppens evne til at slappe af. At kunne slappe af, er modstykket til kroppens “kamp/flugt-respons” som vi fastholdes i under langvarig stress. Fysioterapeutisk behandling af de fysiske symptomer, kan altså være en vigtigt del af processen til at hjælpe kroppen ud af en kronisk stresset tilstand. Læs mere om stress her.

Manuel behandling

Kort fortalt, så aktiverer berøring den del af hjernen som forbindes med tilfredshed og følelsen af lykke, samtidig med at produktionen af stresshormoner sænkes. Ved længerevarende stress, er det netop stresshormonerne som giver os uro og på lang sigt kan være med til at nedbryde kroppen.

Fysioterapi og manuel behandling kan altså være med til at nedsætte stress, samtidig med at følelsen af glæde og velvære aktiveres.

Lige under hudens overflade findes der sansereceptorer, som registrerer selv den mindste berøring. Ved berøring, sender receptorerne lynhurtigt et elektrisk signal til hjernen, og hormonet oxytocin bliver frigivet. Det medfører at vi bl.a. kan slappe af og bliver rolige, det sænker kroppens kortisol produktion (stresshormon-niveauet) og det får vores blodtryk til at falde. Inden for behandlingen af stress, depression og angst, har der i de seneste år været øget fokus på oxcytocin og den positive effekt som frigivelsen af hormonet har på vores krop og sind. I fysioterapeutisk forstand, vil ’’berøringen’’ foregå i form af udspænding og langsomme stræk, ledmobilisering, diverse muskelgreb og andre manuelle teknikker. Ikke nok med at vores stress-hormoner sænkes, så sker der i forbindelse med massage og manuel behandling samtidig en frigivelse af hormonerne serotonin og dopamin. Det er de hormoner som øger vores glæde og lystfølelse og samtidig hæmmer bl.a. angst, irritabilitet, smerte mv.

En opsamlende amerikansk forskningsrapport fra 2005 viser at massage sænker hormonet kortisol med i gennemsnit 31 procent, samtidig med at hormonerne serotonin og dopamin øges med i gennemsnit henholdsvis 28 procent og 31 procent.

Selv om udgivelsen af denne rapport efterhånden har et par år på bagen, indikerer den at brug af manuelle teknikker som bl.a. massage, altså er et højst effektivt redskab til at få kroppen til at slappe af. Fysioterapi kan altså være med til at nedsætte stress, samtidig med at følelsen af glæde og velvære aktiveres.

Kilde: “Cortisol decreases and serotonin and dopamine increase following massage therapy”, International Journal of Neuroscience, Volume 115, 2005, – Issue 10 – Pages 1397-1413

husk at trække vejret når du stresset

Lyder en stressbehandling som noget for dig? Så book din tid nu!