Inflammation & Stress

Inflammation

Modsat en infektion, som opstår når små skadelige organismer trænger ind i kroppen, er inflammation kroppens egen forsvarsreaktion som aktiveres ved cellebeskadigelse. Inflammation er altså en god ting – og en vigtig del af vores immunforsvar.

Meget simpelt forklaret: Væv og celler beskadiges (ex ved et lille snitsår), den akutte inflammationsproces aktiveres (varme, smerte, rødme & hævelse), skaderne udbedres og vævet repareres. Når såret er helet op igen, lukker inflammationsprocesserne ned og balance genopstår.

Inflammation & stress

Kronisk inflammation opstår når inflammationsprocesserne ikke kan lukke ned igen og kroppen tror at den konstant er under angreb.

Når vi er stressede og de mentale batterier overbelastes, påvirkes niveauet af stresshormonet kortisol i vores krop. Mængden af kortisol i kroppen, påvirker vores immunforsvar og dets funktion. Når kroppen befinder sig i en kronisk eller langvarig stress tilstand, fungerer immunforsvaret simpelthen dårligere. Hvad der starter som psykisk stress kan altså munde ud i en fysisk inflammation i kroppen.

Det kan opleves som træthed og en mere generel belastning og ømhed i bevægeapparatet, men også mere specifikt i det enkelte led som fx skulderen (ex inflammeret slimsæk eller sene) eller i albueleddet (ex golf/tennisalbue).

Tegn på kronisk inflammation kan fx være:
Træthed, feber, ledsmerter eller udslæt. 

Inflammation er en tilstand, der kan påvirkes gennem kost og livstil. Hvis du mistænker at du døjer med kronisk inflammation, kan du i første omgang prøve at tænke over, hvordan du lever dit liv og om der er plads til eventuelle forbedringer.

Anti-inflammation

Der er hjælp at hente når det kommer til kronisk inflammation. Faktisk kan vi spise os til mindre inflammation i kroppen – det ved de fleste af os allerede.

Helt lavpraktisk skal vi blandt andet holde os fra raffineret sukker, alkohol, lyst brød, pasta og alt det andet “sjove” og i stedet spise masser af grøntsager, vilde bær, sunde fedstoffer fra nødder og gode olier, og generelt lave maden fra bunden og undgå forarbejdede produkter. Nå ja, det skal helst også være økologisk!

Puha, det er altså ikke altid lige så let som andre får det til at se ud! Selv med de bedste intentioner kan det være svært at spise “korrekt”. Der er liiiige det med tiden og meget ofte for mig, liiiige det med økonomien. Det er dyrt at spise ordenligt, økologisk og varieret.

Selvom kosten er et rigtig godt sted at starte, er den faktisk kun en del af velværepakken. Der er mange andre parametre vi kan og bør justere på når det kommer til den sunde livstil. Fx:

Stressniveauet i hverdagen, søvn, motion, væskeindtag og afslapning.

Det er svært at nå fra A-Z på én dag. Forandringer tager tid og tålmodighed. Men din krop vil elske dig for at prioritere sundhed, både kost-, søvn-, og motionsmæssigt.

Start med at vælge til i stedet for at vælge fra. Prøv at øge dit grøntsagsindtag, fokusér på at få nok af den gode søvn og gå dig en daglig tur. Det behøver ikke at være mere end det til at begynde med.

Hos FysZen står vi klar til at hjælpe dig med stressreducerende behandling og vejledning til en sundere livsstil – tilpasset din hverdag.