6 tips til at optimere din vagusnerve aktivitet

Du kan selv forhøje din vagusnerve aktivitet

Har du hovedpine eller smerter i nakken? Måske føler du dig udbrændt eller kronisk træt? Læs med her og få tips til, hvad du selv gøre for at skabe god aktivitet i din vagusnerve.

Hvad er vagusnerven?

Kranienerverne (eller hjernenerverne) er en samlet betegnelse for de 12 par nerver, som udgår direkte fra hjernen og hjernestammen. Kranienerverne indeholder nervetråde, som enten er sensoriske (nerveimpulser føres fra sansecellerne ind til centralnervesystemet) eller motoriske (nerveimpulser føres fra centralnervesystemet og ud til kroppen)

Vagusnerven er den eneste kranienerve, der forbinder vores hjerne med maven, fordøjelseskanalen, lungerne, hjertet, milten, tarmene, leveren og nyrerne. Nerven træder ud af et lille hul i bunden af vores kranie, løber ned på begge sider af nakken og hals og fortsætter derfra videre ned til vores fordøjelsessystem og de førnævnte organer.

Jo højere vagusnerve aktivitet, jo hurtigere slapper organerne af efter perioder med stress. En høj vagusnerve aktivitet forbedrer bl.a. kroppens evne til at regulere blodsukker og kan også forbindes med bedre humør, mindre angst og større modstandsdygtighed over for stress. Omvendt, kan en lav vagusnerve aktivitet forbindes med hjerte-kar-sygdomme og slagtilfælde, depression, diabetes, kronisk træthedssyndrom, kognitiv svækkelse og meget højere frekvenser af inflammatoriske tilstande. Alle symptomer, som kan opleves ved langvarig og kronisk stress. (Læs mere om vagusnerven nederst på siden her) Nerven kan også komme i klemme eller blive irriteret, grundet låsninger eller stram muskulatur i nakken. En irriteret nerve kan bl.a. give smerter øverst i nakken, samt hovedpine bagerst i hovedet.

Hovedpine

6 tips til at forhøje din vagusnerve aktivitet

  1. Langsom & rytmisk vejrtrækning
  2. Meditation
    Der findes et væld af gode og mindre gode meditations apps og videoer på YouTube. Jeg er selv glad for den danske app ”HelloMind” og dele af den amerikanske app ”breethe”. Når jeg siger ”dele af den”, er det fordi at der er stor forskel på de forskellige terapeuter/stemmer og at det i nogle tilfælde bliver lidt for ”amerikansk” for min smag.
  3. Yoga 
  4. At nynne & synge
    Vagusnerven er også forbundet til vores stemmebånd. Det er derfor at  ’’chanting’’ (oooooohhmmmmm) benyttes i yoga praksis og ved meditation,  fordi det er med til at sænke spændningsniveauet i kroppen.
  5. Kuldepåvirkning
    Fx koldt vand i ansigtet eller et helt koldt brusebad. Hurtige temperatur ændringer fra varm til kold, dæmper det sympatiske nervesystem og øger aktiviteten i det parasympatiske nervesystem)
  6. Stræk & bevægeligheds øvelser for nakken
    Find inspiration til nakkeøvelser her.